Nytt bolag i lek- och sportbranschen

Folkleks grundare, Katja Skånér och Johan Hedengren. Foto: Folklek

Nu etableras ett nytt företag, Folklek AB, i branschen för lekplats-, tränings- och parkutrustning. Grundarna Katja Skånér och Johan Hedengren kommer närmast från Lappset Sweden i rollerna som vd respektive försäljningschef. I Folkleks sortiment märks bland annat lekställningar i Svanen-certifierad OrganoWood jämte ett stort utbud av utegym.

Marknaden för utemiljöprodukter såsom lekplatser, utegym och parkmöbler har vuxit stadigt de sista åren. Bristen på fysisk aktivitet bland både barn och vuxna tillsammans med de förändrade friluftsvanor som följt med pandemin, har satt nytt fokus på publika utemiljöer. Det är med ett brinnande engagemang för barn och ungas hälsa och kärlek till branschen som Folklek, med säte i Enköping, nu startas. 

– Vi befinner oss i en spännande resa mot framtiden. Folklek må vara nystartat och fortfarande litet, men tillsammans har vi närmare 20 års erfarenhet av branschen och många fina kundrelationer i bagaget. Vi vet vad som krävs av en leverantör och vad som efterfrågas på marknaden, säger Katja Skånér i ett press­meddelande.

Folklek startades i april 2021 och har, utöver Katja och Johan, en tredje delägare i det finska företaget lekplatsbolaget Leikkiset Oy. I och med Leikkiset har Folklek även en stark aktör med mångårig branscherfarenhet och expertis i ryggen.

Företaget riktar sig främst till föreskrivande led, entreprenörer, kommuner, fastighetsbolag, och bostadsrättföreningar. 

– Vi är väldigt engagerade i det vi gör, våra kunder och barnen – våra slutkunder. Det är av största vikt för oss att leverera kundvärde genom hela den process en ny utemiljö innebär samt att våra utemiljöer ska vara säkra och lätta att underhålla. Det är alldeles för många lekplatser som läggs ner som en följd av dyrt underhåll, vilket är oerhört sorgligt, säger Johan Hedengren.

Källa: Folklek