Lennart Wikström
Lennart Wikström
lennart@tejarp.se

Skönhetens landskap

Inget slår att möta våra läsare IRL, som det heter. Visserligen är det ingen Elmia Park i år, men i brist på bröd får man äta bakelser, om man får tro drottning Marie Antoinette. Elmia Garden är kanske årets allra trevligaste mötesplats för branschen. Det finns en särskild känsla av samhörighet och vänlighet som präglar möten med både besökare och monterkollegor.

Många känner till och läser redan våra tidningar, Violas 129 år i branschen har ju satt sina spår. Och självklart är tyngdpunkten på mässan trädgårdsnäringen. Men det hindrar inte besökare från att visa intresse för Tidskriften Landskap. Många har tidningen på sin arbetsplats, men vill väldigt gärna ha ett eget exemplar att läsa.

Gränserna mellan trädgård och anläggning och den gröna utemiljön är ytterst oklar för att inte säga fiktiv. Det innebär att många besökare också har en relation till innehållet i denna tidskrift och är nyfikna på kunskapen och den professionella erfarenhet vi kan förmedla. För även i dessa tider av sekundlånga inslag på sociala medier finns ett behov av att ta sig tid och verkligen sätta sig in i ett ämne eller ta till sig vad en kollega kan dela med sig av från sin verksamhet. Vi känner en trygghet i att behovet av kunskap och ­ambition att verkligen ta till sig och förmedla ett djupare budskap fortfarande inte bara lever utan också ökar.

Att möta läsare och kollegor i branschen bekräftar också att vi verkligen når viktiga målgrupper, både inom och utom branschen. Och att en tidskrift som lyfter professionalism, goda exempel och värdet av kunskap också hjälper till att tydliggöra och skapa identitet i branschen.

Jag vet att detta låter som ett säljbrev, men vi lever alla i våra bubblor och då och då är det bra att komma ur dem och uppleva att det vi sysslar med är meningsfullt. Och det är det, både för oss som arbetar med media och för er som vässar er förmåga att möta era kunders behov och utveckla era verksamheter.

Människa lever inte av bröd allena – eller bakelser. Att ha en funktionell och estetiskt tilltalande miljö omkring sig är lika viktigt. Annars skulle vi inte ha en bransch som kan livnära sig och utvecklas på att utforma och upprätthålla vår gröna utemiljö. ­Upplevelsen på både ett medvetet och undermedvetet plan tillgodoser basala mänskliga behov. Det vet vi från forskning som entydigt visar sambandet mellan hälsa och välmående och tillgång till gröna miljöer, både ute och inne. Ibland räcker till och med en tavla eller ett fotografi.

En skönhetsupplevelse är inte heller bara en upplevelse för ögat utan fyller oss också med harmoni och välbefinnande. När vi säger att något är vackert betyder det också att det yttre samspelar med våra inre ärvda och förvärvade referenser. För min egen del kan jag säga att andras kreativitet och det den förmedlar gör även mig mer kreativ. Och mänsklig.

Det får väl denna betraktelse vara ett bevis på när jag skriver den och samtidigt blickar ut över Elmias lobby där unga blomster­kreatörer visar upp sin unika tolkning av ett tema förverkligat av en inre vision och handens och ögats förmåga.

Det är en bakelse som inte heller ska föraktas.

Som prenumerant har du fri tillgång till alla utgåvor i digital form sedan 2016. Till arkivet!