
I mars släpptes skriften Den barnkonventionella lekplatsen, som utgår från ett projekt som pågick under tre år, mellan 2021 och 2024. Projektet bestod av fem olika delprojekt, där konstnärer samarbetat med olika barngrupper, pedagoger och beställare, för att utveckla varsin lekmiljö. Där undersöktes hur våra offentliga rum kan se ut om barn kan få vara med och bestämma från början.
Barn från skolor, fritidsgårdar, särskolor och lokala föreningar deltog i workshoppar vid flera tillfällen under projektets gång, genom att utveckla idéer och skapa modeller. Dessa deltagare fick medverka genom hela processen, från idé till anlagd lekmiljö.
I lek såväl som i konst används fantasi och kreativitet i ett fritt utforskande där alla sinnen involveras. Därför fungerade konstnärer som processledare i projektet, för att möjliggöra fördjupade kunskapsutbyten mellan barn och vuxna. En av de önskade effekterna av arbetet beskrivs vara en förhoppning om att lekplatser med högre lekvärde kan skapas.
Lärdomarna från projektet finns nu samlade i den skrift som författarna hoppas ska inspirera och användas av kommuner, konstnärer och personer som arbetar med barnkulturdesign, för att kunna genomföra liknande projekt.
Projektet finansierades av Allmänna arvsfonden och var ett samarbete mellan Konstfrämjandet Bergslagen, parkavdelningarna på Örebro samt Kumla kommun och Örebrobostäder.
Källa: Konstfrämjandet Bergslagen